Новини  Форум  Річки  Озера  Моря  Пам'ятка  Словничок  Радіація  Посилання  Для листів

НЕПИСАНІ ЗАКОНИ ВОДНОГО ТУРИЗМУ.
ПОРАДИ БУВАЛОГО ТУРИСТА-ВОДНИКА.


Прохання не плутати цей вид туризму з весельним спортом чи рафтінгом - див. разділ «Словничок».
Нижченаведені правила пригодяться у будь-якій подорожі, та навіть і в простому житті, та ніяк не претендують на істину. Це спроба поділитись досвідом.

Пам'ятка на www.poezdnik.kiev.ua

Якщо перед тобою стоїть вибір - йти в похід або не йти, завжди вибирай - гребти!

Не вибирай маршрут тільки за мапою, сидячи в теплій кімнаті і зручному кріслі. Завжди користуйся для цього звітами (бажано, свіжими) і порадами тих, хто був у тих місцях. Не можна вирушати в подорож по невідомому маршруту без докладної мапи, особливо у віддалені та важкодоступні терени.

Бери в похід завжди все найкраще з того, що маєш у своєму розпорядженні - і спорядження, і одяг і харчування. В екстремальних умовах це може врятувати життя і завжди буде доставляти задоволення.

Не буває поганих маршрутів, буває погана команда.

Чим більша туристська група, тим більше «головного болю» і, отже, ризику для життя. Оптимальний склад - два-три екіпажі.

Жінка у складі туристської групи - це добре, дві - мають бути подругами або «чоловіками», три - погано, більше половини групи - неприйнятно. На кожну дитину має припадати не менше двох дорослих учасників подорожі.

Страх - поганий попутник. Не долай поріг, якщо не впевнений у собі. Ніхто і ніколи не дорікне тобі за обнос перешкоди, тому що головне - це зберегти життя.

Заздалегідь продумують екстремальні ситуації, особливо ті, які «не можуть виникнути ніколи».

Ніколи не ризикуй життям заради дурниць. У подорожі з наплічником, особливо на воді, дика природа, що оточує людину, є незвичним для міського жителя середовищем проживання, а тому - небезпечним. Не забувай про це!

Не відривайся від колективу! Щоби не заблукати, всі екіпажі на воді завжди повинні бути в зоні видимості, а в плавнях і тумані - в зоні чутності. У лісі не можна відходити від берега і від табору за зону чутності, тим більше поодинці. Якщо ти загубився, необхідно при можливості повернутися в точку, де останній раз всі були разом (саме там тебе шукатимуть), до річки (там є стежка вздовж ріки) або струмка, який впадає в річку, до височини, де можна озирнутися і покликати на допомогу, піднятись на найвище дерево.

Середня швидкість руху судна залежить не від сили і частоти гребків, а від безперервності веслування.

Навантажене судно на воді важче перевернути. З цієї причини екіпажу рекомендується влаштовувати посадочне місце якнайнижче (не сидіти на рюкзакові).

При зустрічі на маршруті з місцевим населенням або туристами завжди вітайся - підніми руку в знак привітання. У малонаселених і важкодоступних регіонах при зустрічі з людьми необхідно обов'язково підійти, привітатися і запитати - чи не потрібна допомога.

Під час водної подорожі доцільніше щовечора виливати воду з дірявого судна, ніж щовечора клеїти днище.

«Закон пів на сьому»: Краща стоянка попадається о пів на сьому вечора. Стоянка, яка попадається в половині восьмої, буде набагато гіршою. Після пів на восьму стоянки зникають взагалі» (із книги «НА БАЙДАРЦІ — ЗА СНАГОЮ» видавництва «Здоров'я», Київ, 1980 або тієї ж, але у перекладі С.Г. Кулебаби з української «На байдарке»; М, ФиС, 1985; Фелікса Квадригіна (псевдонім цих же чотирьох авторів).

Оберігай пророду, бо ти - її органічна частина. Природа - це не тільки дерева, вода, риба тощо, це ще й люди з їхніми звичаями та історією.

Ніколи не плюй і не мочись у багаття. Для людини в умовах дикої природи багаття - це основа життя, маленьке нічне сонце, щось святе ще з часів Київської Русі.

Місце стоянки завжди прибирай від сміття (і свого, і чужого): те, що горить - спали, метал - перепали та зі склом закопай. Пластмасові відходи спалювати можна, але дихати цим димом - не можна. Таке сміття (тару) краще або не брати в похід, або після використання забирати з собою і викидати на смітники населених пунктів. В цілях пожежобезпеки перед тим, як знятися зі стоянки завжди ретельно загаси багаття водою. У Карелії, на Кольському, в тундрі та ін. землі, як такої, немає а рослинний (грунтовий) шар є горючим матеріалом (торф тощо), який важко загасити і який може тліти під поверхнею місяцями і потім загоряється. З цієї причини вигорають цілі острови і тому бажано розпалювати вогнище на скелі або на місці старого кострища.

Завантажити на березі (обриві) і спустити на воду навантажену байдарку легше, ніж завантажувати її на воді. Це стосується і розвантаження. Іноді обнести (обійти по березі) водну перешкоду легше не розвантажуючи судно. Шестеро людей легко несуть, наприклад, навантажену байдарку, тримаючи її за фальшборт, ніс і корму.

Напрямок відхожого місця (туалету) на стоянках визначається за принципом, що легко запам'ятовується: «дівчатка - внизу, хлопчики - Вгорі »(щодо плину ріки).

Не перетворюй стежку і водойму у відхоже місце.

Туалетний папір туристів-водників доцільніше замінити проточною або морською водою.

Підмиватися в похідних умовах краще за все чаєм (без цукру).

Не можна ходити в похід з людьми, які хочуть там схуднути.

Краще бути хорошим матросом, ніж поганим капітаном.

Останнім часом, як правило, до 1 липня та з середини серпня в північних регіонах Європи та Азії подолання маршруту може перешкодити погана погода - холод, дощ і сильні поривчасті тривалі вітри, що розганяють на відкритих акваторіях озер і морів хвилю до чотирьох балів навіть уночі. У зв'язку з цим рекомендується прокладати та змінювати маршрут так, щоб вітри були попутними, щоб завжди була можливість швидко сховатися від негоди і щоб байдарки були ЗАВЖДИ непотоплювані. Необхідно пам'ятати, що переважаючі вітри в цих регіонах - східні і що при вітрі, який розганяє хвилю з «баранчиками» на відкритих водоймах плавання на байдарках, зокрема лагом (боком) до вітру, стає смертельно небезпечним. Кращим засобом проти вітру є не байдарковий катамаран під вітрилом, а перечікування негоди в добре захищеному від вітру та падіння дерев місці (за скелею, в хаті або в глибині лісу). Йти на байдарках у негоду можна тільки сховавшись від вітру за лісом, островом чи мисом, а також в нічний час коли вітер, як правило, стихає.

Якщо ти сховався від негоди в мисливській хаті і використовував дрова і продукти - заповни запаси з лишком. Ніколи і нічого не неси із хатини, особливо сокиру, пилку, сіль, сірники та ін речі, від яких залежить життя мисливця в зимовий період. Йдучи, обов'язково загасити вогонь в печі і в багатті, прибери сміття (і свій, і чужий) всередині і зовні хати і обов'язково закрий хату на засув.

Гаслом туриста повинно бути - місце стоянки після нас має залишитись чистішим, ніж до нас.

В останній день подорожі залишки продуктів, аптечки та ін припасів, куплених на спільні гроші, діляться порівну між учасниками або використовуються при подальших зустрічах.

Після походу, бажано на наступний день після приїзду, необхідно добре просушити протягом 3-4 днів (наприклад, на балконі) намет, оболонку байдарки, балони катамарана, гумовий пліт, гідрокостюми та ін тканинні елементи спорядження (особливо частини з брезенту) і одягу. В іншому разі до наступної весни все це може зітліти. Після морської подорожі металевий каркас судна необхідно промити в прісній воді, інакше сіль за рік його неабияк «поїсть». Після просушування необхідно упаковувати судно завжди в повному комплекті (!), Інакше на наступний рік за тисячі км від дому можна виявити, що весла або, що гірше, шпангоута не вистачає. Якщо судно упаковується на зиму некомплектно, необхідно прикріпити на упаковку записку зі списком відсутніх деталей. І останнє - потрібно повірити, що ці «дрібниці» дуже важливі.

На відміну від жінки, природа дала чоловікові дві голови і одного рота для того, щоб він думав вдвічі більше, ніж говорив (чоловіча мудрість).


Підслухав біля багаття, записав і виклав на www.poezdnik.kiev.ua - Поєздник Сергій, poezd@i.com.ua, Київ, липень 2008 року.

  • Як знайти попутника, групу або підібрати команду для водного походу?

  • Як підібрати спорядження для водного походу?

  • Який одяг узяти у водний похід?

  • Деякі поради і правила зі збирання, експлуатації та ремонту байдарки «Таймень».

  • Створення сайту - RENAISSANCE.net.ua

    Водний туризм України
    2002