Новини  Форум  Річки  Озера  Моря  Пам'ятка  Словничок  Радіація  Посилання  Для листів

Деякі поради і правила по складанню, експлуатації та ремонту байдарки «Таймень».
(пам'ятка на www.poezdnik.kiev.ua)

Нову штатну (заводську) гумову оболонку необхідно проклеїти - приклеїти до неї з зовнішнього боку по кільсона і найближчим до кільсона стрінгера гумові смуги (леї) по всій довжині байдарки. Леї шириною 7 см необхідно нарізувати зі шматка тканини, який входить в комплект байдарки при продажу. Для проходження порожистих річок леї краще нарізати з більш товстої гуми, наприклад з камери колеса вантажного автомобіля (КамАЗ). Клеїти необхідно гумовим або іншим клеєм, який після висихання не ламається (наприклад, клеєм МОМЕНТ).

Для зменшення ваги байдарки при пішо-водних походах вдома можна залишити фанерні сидушки і кермо, а штатну оболонку (шкуру) замінити на легшу з ПВХ. Слід також знати, що тримісна байдарка у ваговому відношенні вигідніше двомісної, оскільки на кожного весляра доводиться менша частина ваги судна.

У штатні байдаркові упаковки можна при бажанні запхнути і багато інших дуже потрібні речей (вдвічі більше ніж байдарковий комплект).

Якщо при складанні або розбиранні байдарки потрібна значна фізична сила (застосування молотка, зубила, сокири), то це означає, що складання (розбирання) здійснюється неправильно або каркас (деталь) деформований (а). Усі деталі, що з'єднуються (стрінгери, кільсон, фальшборт) у точці і під час з'єднання (роз'єднання) не повинні мати вигину. Якщо Вам дісталася байдарка б/в і з'єднуються деталі в місці (точці) з'єднання погнуті, то це місце треба випрямити перед складанням не сокирою або молотком, а об коліно (дуже ніжно!), попередньо з'єднавши обидві деталі. Виняток становить роз'єднання при розбиранні байдарки пружинних шпінгалетів стрінгерів, які можуть після тривалої подорожі засмітитися. У таких випадках неможливо, взявшись двома пальцями за штифт шпінгалета зрушити його. Зате це легко можна зробити скориставшись коромислом від байдаркового стерна, в якому є два отвори (для мотузок до педалей) з діаметром рівним товщині штифта (ручки) шпінгалета.

Якщо складання байдарки відбувається після холодної ночі, то оболонка (шкура) з поліхлорвінілу (ПВХ) перед складанням повинна нагрітися на сонці, інакше вона може порватися або поламати каркас при «надяганні».

Всі речі та продукти, що намокли, повинні бути упаковані в гермоупаковкі і укладені у вантажне відділення байдарки таким чином, щоб при аверкілі (перевороті на воді) вони не випали - та речі будуть цілі і, що найголовніше, не потоне байдарка. Для цієї мети рекомендується використовувати тільки циліндричні гермоупаковки, які добре вписуються в вантажне відділення - наприклад дві по 80 літрів для одягу, намет, загорнутий у спальний килимок, інші килимки. Спочатку необхідно подовжньо укласти в вантажне відділення два найбільших циліндра, а потім, ущільнюючи наметом, розсунути (розперти) їх таким чином, щоб гермоупаковки зайшли під деку за фальшборт. Дуже зручні (зверху багажного відсіку байдарки) дві страхувальні з металевими гачками на кінцях круглі китайські гумки, під які (не знімаючи їх) під час подорожі можна засунути чоботи, гітару, штормовку, фотоапарат та ін.

При подолання маршрутів 1-3 категорії складності продукти у пляшках, банках та ін гермоупаковках рекомендується упаковувати під всілякі ящики (або картонні коробки, які, в свою чергу, постійно знаходяться в п/е мішках), що дуже зручно при навантаженні-вивантаженні на воді та використанні ящиків в якості столу на стоянці. Гермоупаковкою для продуктів можуть служити пет-пляшки та паперові ємності від молочних продуктів, які разом з дерев'яними ящиками і картонними коробками можна спалити після походу.

Заклеювати дірки в днищі під час походу треба тільки тоді, коли набридне вичерпувати або виливати з судна воду, інакше можна ненароком занапастити відпочинок.

Середня швидкість руху судна залежить не від сили і частоти гребків, а від безперервності веслування. Необхідно також правильно використовувати силу течії (уміння йти в струмені). Швидкість тримісній штатної із проклеєним днищем байдарки «Таймень» вниз по річці зі слабкою течією може досягати (якщо гребти з максимальним навантаженням) 13 км/год, а в звичайному ритмі - 6-8 км / год. Швидкість двомісної байдарки нижче ніж тримісної, а з оболонкою (шкурою) з ПВХ - вище ніж зі штатною.

вантаженим байдарку на воді важче перевернути, оскільки центр тяжіння при цьому знаходиться нижче фізичного центру судна. З цієї ж причини екіпажу рекомендується влаштовувати посадочне місце як можна нижче (не сидіти на рюкзаку).

Завантажити на березі і спустити на воду навантажену байдарку легше, ніж завантажувати її на воді. Це стосується і розвантаження. Іноді обнести по березі перешкоду легше не розвантажуючи байдарку. Шестеро людей легко несуть навантажену байдарку, тримаючи її за фальшборт, ніс і корму.

Чим більше швидкість судна на порозі, тим сильніший удар при посадці на камінь, тим більша діра у днищі. Тому, при проходженні дрібного порогу рекомендується гребти назад (табанити), зменшуючи цим швидкість судна відносно берега. Таке проходження перешкод називається проходженням на негативній (по відношенню до води) швидкості і вимагає особливого уміння і тренувань. Наприклад, якщо при такому русі корма підтоплена більше ніж ніс (Капітан байдарки висадив матроса і самостійно проходить поріг), то протягом всього часу судно буде розвертатися кормою вперед. В такому випадку необхідно або йти на позитивній швидкості або завантажити ніс судна (пересісти капітану в центр байдарки).

Штатні шплінти (з отворами), що з'єднують частини кільсона зібраної байдарки, необхідно прив'язати до кільсона, інакше вони загубляться у траві на стоянці, коли байдарку перевертають догори дном. Коли байдарка розібрана і упакована, шплінти (або замінюючі їх болти з гайками) зручніше зберігати у штатних отворах, добре при цьому їх закріпивши.

При ремонті в похідних умовах одна сокира використовується як ковадло, а інша - як молоток. Це необхідно для роботи з металевими деталями, наприклад для подовження старих деформованих алюмінієвих заклепок і для самої клепки. Заклепки для заміни в похідних умовах також можна витягати з другорядних деталей (наприклад, сидінь) або замінювати їх болтами з гайками і (що гірше) навіть цвяхами, гострий кінець яких загинається. При комплектації ремнабіру слід знати, що всі прийшли заклепки, що стали непридатними, можна замінити болтами діаметром 4 мм і довжиною 25-45 мм (З гайкою). Сталеві заклепки з алюмінієвими кнопками на кінці штевнями можна також замінити аналогічними заклепками (4х45 мм) з кнопками, знятими з кормового кільсона (вибити їх цвяхом), які призначені для педалей стерна або шурупами з капелюшком відповідного діаметру. Всі болти після заміни ними заклепок можна розклепати на гайці, щоб гайка надалі не відкрутилася. Загублені шплінти (шарніри) можна замінити болтами діаметром 5-6 мм і довжиною 30-40 мм (з гайкою). Заклепки для кріплення шпангоутів до кільсона при ремонті в домашніх умовах можна зняти зі старих шпангоутів байдарки «Салют», а в похідних умовах - тимчасово замінити, як уже говорилося, шурупами відповідного діаметра.

Після походу (бажано, на наступний день) оболонку байдарки, балони катамарана і гумовий пліт необхідно добре просушити протягом 3-4 днів (наприклад, на балконі), особливо частини з брезенту. В іншому випадку до наступної весни все це може зотліти. Після морської подорожі металевий каркас судна необхідно промити в прісній воді, інакше сіль за рік його неабияк «поїсть». Після просушування необхідно упаковувати судно завжди в повному комплекті (!), інакше на наступний рік за тисячі км від дому можна виявити, що весла або, що гірше, шпангоута НЕ вистачає. Якщо судно упаковується на зиму некомплектно, необхідно, оскільки до весни все забудеться, цю упаковку якось позначити (прикріпити зверху записку зі списком відсутніх деталей). І останнє - потрібно повірити, що ці «дрібниці» є дуже важливими.

Поради, правила та редакція Поєздника Сергія, poezd@i.com.ua, м. Київ, 2003-2006 рік

Створення сайту - RENAISSANCE.net.ua

Водний туризм України
2002